Des de fa un quants cursos està establert que els consells escolars dels centres designin una persona -d’entre els seus membres- per impulsar mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones. Tot i que aquests referents ja existeixen, a la majoria de centres educatius no tenen cap funció i fins i tot, la majoria de la comunitat educativa desconeix la seva existència.
1. Proposar criteris al Claustre i al Consell Escolar, en coordinació amb la persona responsable de la coordinació de la Comissió de Convivència, per a la revisió del projecte educatiu, de les normes d'organització i funcionament, i de la planificació i desenvolupament dels currículums, incorporant una visió transversal de gènere destinada a promoure la igualtat real entre dones i homes, la prevenció de les violències masclistes i LGTBI-fòbic, així com el respecte a les orientacions sexuals i identitats de gènere diverses.
2. Detectar necessitats en matèria d'igualtat d'oportunitats d'ambdós sexes, de violències masclistes i LGTBI-fòbic, amb la finalitat d'elaborar o incorporar un programa d’igualtat al pla de convivència el pla d'igualtat del centre.
3. Coordinar, dinamitzar i donar suport al professorat, conjuntament amb la persona responsable de la comissió de convivència, en la programació d'iniciatives, activitats, projectes, plans i mesures que contribueixin a impulsar i consolidar projectes coeducatius amb l'objectiu de desenvolupar un procés d'integració curricular de la igualtat d’oportunitats i de tracte en tots els nivells i dimensions de la vida del centre.
4. Propiciar, des de la pràctica de l'aula, que l'alumnat esdevingui veritable protagonista de processos transformadors en matèria d'igualtat, de prevenció de les violències masclistes sexistes i de rebuig a l’LGTBI-fòbia, a través de xarxes educatives que transformin la realitat personal, de l'aula i del centre.
5. Realitzar i dinamitzar propostes d'activitats i d'accions de formació per a professorat, famílies i associacions de mares i pares, en matèria d'igualtat entre homes i dones, així com de prevenció de les violències masclistes i LGTBI-fòbiques, insistint en el principi de coresponsabilitat.
6. Vetllar per a que s’incloguin criteris no sexistes en l’organització d’activitats de caràcter complementari, i si escau, donar suport a qui les organitzi (AMPA, etc.)
7. Prevenir i formar part de la gestió de situacions d’assetjament per raó d’orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, identificar-les i actuar de manera coordinada tant amb altres xarxes educatives responsables com amb altres recursos específics de suport.
8. Vetllar i promoure que els materials didàctics del centre i els que es produeixin des del mateix centre incorporin la perspectiva de gènere i facin un ús no sexista del llenguatge i la imatge, així com la seva inclusió en els objectius curriculars. Incorporar referents LGTBI positius que serveixin per visibilitzar la diversitat sexual i de gènere. Coordinació amb Inspecció educativa.
9. Incloure en la memòria final del curs les actuacions coeducatives que s'han realitzat, l’avaluació processual i les propostes de millora que es deriven d'aquesta.