1. Orientacions per al professorat
- Aprendre els noms de tots i totes a principis de curs i fer-los servir
- Autoreflexió crítica del tracte amb l’alumnat per part del professorat (la transmissió d’estereotips, prejudicis, discriminacions, llenguatge, etc.)
- Utilitzar estratègies alternatives al crit per demanar silenci a l’aula
- En situacions de conflicte, compartir les nostres emocions, descriure la situació, sense responsabilitzar l’alumnat Tractar l’alumnat amb respecte, com a iguals, sense infantilitzar ni menysprear
- No projectar expectatives negatives (ni positives)
- En situacions de conflicte, no assenyalar públicament l’alumnat implicat; gestionar-ho en privat
- Utilitzar un llenguatge inclusiu i fomentar un llenguatge inclusiu amb l’alumnat
- Crear espais de suport mutu i reflexió crítica entre professorat
Autoavaluació de la tasca docent amb perspectiva de gènere:
- Utilitzo un llenguatge inclusiu?
- Tinc les mateixes expectatives per als nois i per a les noies?
- Busco estratègies alternatives a respostes agressives?
- Per exemple, cridar per demanar silenci
- Dedico temps i espais a reflexionar sobre les meves actituds en situacions de conflicte a l’aula?
- Has reconegut alguna vegada errors davant l’alumnat?
- Tens amb l’alumnat actituds que no tindries amb altres adults?
2. Espais
- Buscar distribucions a l’aula que afavoreixen la cooperació
- Assegurar que els materials, decoracions, etc. utilitzen un llenguatge inclusiu, no reprodueixen estereotips de gènere, donen visibilitat a dones i homes, etc.
- Intentar utilitzar espais alternatius a l’aula
- Responsabilitzar l’alumnat del manteniment dels espais utilitzats
Autoavaluació de la tasca docent amb perspectiva de gènere:
Si al meu centre hi ha tarimes, intento evitar-les?
Faig un ús de l’espai que tingui en compte les necessitats de tothom i fomenti relacions igualitàries i de respecte?
3. Participació
- No utilitzar imperatius sempre que sigui possible
- Intentar generar vincles amb l’alumnat amb dificultats per intervenir en públic de manera més privada Donar feedback més descriptiu, menys qualificatiu
- Auditar la participació de nois i noies per prendre consciència de les possibles diferències
- Fomentar estratègies d’escolta activa i participació reflexiva
Autoavaluació de la tasca docent amb perspectiva de gènere:
- Detecto diferències en la participació de nois i noies a la meva aula?
- En cas afirmatiu, intentes tens alguna estretègia per intentar revertir-les?
4. Socialització violenta, actituds masclistes
- Deixar clar que no es toleraran actituds masclistes, sexistes, homòfobes i discriminatòries en general
- En situacions de conflicte o si es detecten qüestions que caldria treballar, dedicar-hi un temps de reflexió i de treball, partint de les experiències de l’alumnat
- Perdre la por a “perdre temps” per dedicar-lo a aquestes qüestions, aprofitant les parts del currículum que ho permeten
- Treballar les gestió de les emocions i l’assertivitat
- Considerar la possibilitat d’establir mediadors amb perspectiva de gènere