Guia bàsica per a una aula feminista

1. Orientacions per al professorat 


  • Aprendre els noms de tots i totes a principis de curs i fer-los servir 
  • Autoreflexió crítica del tracte amb l’alumnat per part del professorat (la transmissió d’estereotips, prejudicis, discriminacions, llenguatge, etc.) 
  • Utilitzar estratègies alternatives al crit per demanar silenci a l’aula 
  • En situacions de conflicte, compartir les nostres emocions, descriure la situació, sense responsabilitzar l’alumnat Tractar l’alumnat amb respecte, com a iguals, sense infantilitzar ni menysprear 
  • No projectar expectatives negatives (ni positives) 
  • En situacions de conflicte, no assenyalar públicament l’alumnat implicat; gestionar-ho en privat 
  • Utilitzar un llenguatge inclusiu i fomentar un llenguatge inclusiu amb l’alumnat 
  • Crear espais de suport mutu i reflexió crítica entre professorat 


Autoavaluació de la tasca docent amb perspectiva de gènere: 


  • Utilitzo un llenguatge inclusiu? 
  • Tinc les mateixes expectatives per als nois i per a les noies? 
  • Busco estratègies alternatives a respostes agressives? 
  • Per exemple, cridar per demanar silenci 
  • Dedico temps i espais a reflexionar sobre les meves actituds en situacions de conflicte a l’aula? 
  •  Has reconegut alguna vegada errors davant l’alumnat? 
  • Tens amb l’alumnat actituds que no tindries amb altres adults? 


2. Espais 


  • Buscar distribucions a l’aula que afavoreixen la cooperació
  • Assegurar que els materials, decoracions, etc. utilitzen un llenguatge inclusiu, no reprodueixen estereotips de gènere, donen visibilitat a dones i homes, etc. 
  • Intentar utilitzar espais alternatius a l’aula 
  • Responsabilitzar l’alumnat del manteniment dels espais utilitzats 

Autoavaluació de la tasca docent amb perspectiva de gènere: 


Si al meu centre hi ha tarimes, intento evitar-les?
Faig un ús de l’espai que tingui en compte les necessitats de tothom i fomenti relacions igualitàries i de respecte?



3. Participació 



  • No utilitzar imperatius sempre que sigui possible 
  • Intentar generar vincles amb l’alumnat amb dificultats per intervenir en públic de manera més privada Donar feedback més descriptiu, menys qualificatiu 
  • Auditar la participació de nois i noies per prendre consciència de les possibles diferències 
  • Fomentar estratègies d’escolta activa i participació reflexiva 


Autoavaluació de la tasca docent amb perspectiva de gènere: 


  • Detecto diferències en la participació de nois i noies a la meva aula? 
  • En cas afirmatiu, intentes tens alguna estretègia per intentar revertir-les? 


4. Socialització violenta, actituds masclistes 


  • Deixar clar que no es toleraran actituds masclistes, sexistes, homòfobes i discriminatòries en general 
  • En situacions de conflicte o si es detecten qüestions que caldria treballar, dedicar-hi un temps de reflexió i de treball, partint de les experiències de l’alumnat 
  • Perdre la por a “perdre temps” per dedicar-lo a aquestes qüestions, aprofitant les parts del currículum que ho permeten 
  • Treballar les gestió de les emocions i l’assertivitat 
  • Considerar la possibilitat d’establir mediadors amb perspectiva de gènere